Google en Bing maken onderscheid tussen deze vier verschillende zoektypen:
Exacte zoekwoorden zijn de meest specifieke vorm van zoektypen. Je gebruikt ze door je zoekwoord tussen brackets te zetten.
Een woordgroep is meerdere woorden achtereen, hij wordt getriggerd door die exacte woorden, maar ook door zinnen die er sterk op lijken. Je gebruikt ze door je zoekwoord tussen aanhalingstekens te zetten.
Brede zoekwoorden zijn de meest ‘gevaarlijke’ zoekwoorden. Het verraderlijke is dat ze vaak worden gebruikt zonder dat de adverteerder weet dat hij breed adverteert. Je gebruikt ze namelijk door je zoekwoord zonder speciale tekens toe te voegen.
De eerste paar dagen zijn de zoektermen nog verwant aan je opgegeven zoekwoorden, maar als deze niet nauwlettend in de gaten gehouden worden zie je na een aantal weken al zoektermen die geenszins verband houden met je initiële zoekwoord. Gevaarlijk dus!
Je kunt dit aan banden leggen door een gemodificeerd zoekwoord te gebruiken. Zo laat je je AdWords of Bing Ads weten dat een bepaald woord in de zoekterm móet zitten. Je advertentie wordt getriggerd door veel zoektermen waarvan de zoekmachine vindt dat ze in verband staan met je zoekterm, maar het woord dat achter het plusje staat moet in de zoekterm zitten.
Het tweede zoekwoord heeft geen plusteken, dus Google weet dat het niet per se in de zoekterm hoeft te zitten.