De 4 zoektypen in Google Ads

De 4 zoektypen in Google Ads

Google en Bing maken onderscheid tussen deze vier verschillende zoektypen:

  • Exacte zoekwoorden
  • Woordgroepen
  • Brede zoekwoorden (en gemodificeerde brede zoekwoorden)
  • Negatieve zoekwoorden

Exacte zoekwoorden

Exacte zoekwoorden zijn de meest specifieke vorm van zoektypen. Je gebruikt ze door je zoekwoord tussen brackets te zetten.

Voorbeeld:

  • Je adverteert op zoekwoord [hardloopschoenen]
  • Je advertentie wordt getriggerd door de zoekterm hardloopschoenen

Woordgroepen

Een woordgroep is meerdere woorden achtereen, hij wordt getriggerd door die exacte woorden, maar ook door zinnen die er sterk op lijken. Je gebruikt ze door je zoekwoord tussen aanhalingstekens te zetten.

Voorbeeld:

  • Je adverteert op zoekwoord “hardloopschoenen kopen”
  • Je advertentie wordt getriggerd door zoektermen als schoenen voor hardlopen kopen

Brede en breed gemodificeerde zoekwoorden

Brede zoekwoorden zijn de meest ‘gevaarlijke’ zoekwoorden. Het verraderlijke is dat ze vaak worden gebruikt zonder dat de adverteerder weet dat hij breed adverteert. Je gebruikt ze namelijk door je zoekwoord zonder speciale tekens toe te voegen.

Voorbeeld:

  • Je adverteert op zoekwoord hardloopschoenen
  • Je advertentie wordt getriggerd door veel zoektermen waarvan de zoekmachine vindt dat ze in verband staan met je zoekterm. Je laat Google of Bing dus de vrije loop. Bijvoorbeeld: wat zijn de beste wandelschoenen of schoenen laten maken Utrecht

De eerste paar dagen zijn de zoektermen nog verwant aan je opgegeven zoekwoorden, maar als deze niet nauwlettend in de gaten gehouden worden zie je na een aantal weken al zoektermen die geenszins verband houden met je initiële zoekwoord. Gevaarlijk dus!

Gemodificeerd zoekwoord

Je kunt dit aan banden leggen door een gemodificeerd zoekwoord te gebruiken. Zo laat je je AdWords of Bing Ads weten dat een bepaald woord in de zoekterm móet zitten. Je advertentie wordt getriggerd door veel zoektermen waarvan de zoekmachine vindt dat ze in verband staan met je zoekterm, maar het woord dat achter het plusje staat moet in de zoekterm zitten.

Voorbeeld:

  • Je adverteert op zoekwoord +hardloopschoenen man
  • Getriggerd door: hardloopschoenen voor mannen of hardloopschoenen kopen Utrecht

Het tweede zoekwoord heeft geen plusteken, dus Google weet dat het niet per se in de zoekterm hoeft te zitten.

    • Related Articles

    • Hoe geef ik Heers toegang tot mijn Google Ads account?

      Voor een scan van je Google Ads account (voorheen Google AdWords) stuur je ons je account ID, deze vind je rechts bovenin je scherm wanneer je inlogt op http://ads.google.com/. Wij sturen je daarna een uitnodiging vanuit ons Manager Account. Je ...