Voor de meesten is dit een widget die toch wel op de bovenste rij staat, bij onszelf staat deze zelfs helemaal als eerste.
Als je de rankings-widget opent kun je er voor kiezen om 2 cijfers te tonen. Je kunt kiezen uit
meerdere bronnen, maar de belangrijkste is hier natuurlijk Google. Om te kunnen zien wat er in de afgelopen periode met je rankings in Google is gebeurd kies je voor Google Change als 2e optie.
Door de widget te openen (klik op het witte vlak met de gegevens) krijg je alle beschikbare data voor je rankings te zien.
Allereerst heb je rechtsboven de knop 'add keywords' – klikken en dan in een pop-up de gewenste zoekwoorden toevoegen (als je voldoende rechten hebt, die rechten worden niet bij ieder abonnement vrijgegeven omdat de software is gelimiteerd tot een bepaald aantal zoekwoorden). Let daarbij goed op dat je bij het veld 'location' voor je land kiest (voor de meeste van onze klanten is dit uiteraard 'Netherlands' en dat je bij 'language' kiest voor 'Dutch' doe je dat niet dan weet de software niet dat er in google.nl gekeken moet worden.
Klanten die internationaal opereren kunnen het beste meerdere rankings-widgets toevoegen met zoekwoorden en locatie / language per land.
In de eerste kolom zie je standaard de zoekwoorden, in de 2e kolom de laatste ranking in Google en in de 3e kolom de wijzigingen sinds de laatste meting.
Door in de 2e kolom met je muis over de ranking te gaan (het getal) verschijnt er een pop-up met:
In de standaard instellingen zijn er ook vaak kolommen voor Bing ingesteld, als je voornamelijk op Google focust kun je de kolommen aanpassen via de grijze knop linksboven (tussen de dropdown voor de periode en de blauwe knop 'add keywords'. Hier kun je ook voor kolommen kiezen die onderstaande laten zien: