Een gebruiker toevoegen in Google Tag Manager

Een gebruiker toevoegen in Google Tag Manager

Wanneer Google Tag Manager al op jouw website geïnstalleerd is en iemand anders gaat de tags voor jou beheren kan je hem of haar gewoon op hun eigen Google account uitnodigen. Je kan een gebruiker op twee manieren toegang geven

1. Toegang op accountniveau

Wanneer je iemand op accountniveau toegang geeft tot jouw Google Tag Manager dan is diegene in staat om alle onderliggende containers te beheren.

2. Toegang op containerniveau

Wanneer je iemand op containerniveau toegang geeft tot jouw Google Tag Manager dan is diegene in staat om alleen die specifieke container te beheren.

Bijvoorbeeld:

Wanneer je zelf meerdere containers binnen jouw account beheert en een partner van jou heeft belangen bij één container. Dan is het aan te raden om die partner géén toegang te verlenen tot het hele account maar enkel de desbetreffende container.

 

Iemand toegang geven op accountniveau


Stap 1. Klik op Beheer

Stap 2. Kies links onder Account voor ‘Gebruikers beheren’

Stap 3. Klik op de knop ‘Nieuw’

Wanneer je accountrechten wilt aanpassen of een account wilt verwijderen dan klik je gewoon het desbetreffende e-mailadres en alles spreekt voor zich.

Wanneer je een nieuwe gebruiker wilt toevoegen krijg je het volgende scherm te zien:

Let op: gebruik traffic@heers.nl in tegenstelling tot de onderstaande screenshot


Wanneer je Heers toegang wilt geven tot dit account, voeg dan traffic@heers.nl toe met beheerder rechten en Containerrechten om te Publiceren.

Stap 4. Alles ingesteld? Klik op Toevoegen.

Degene die je hebt toegevoegd krijgt op het ingevulde e-mailadres een bevestiging dat hij/zij vanaf nu bij het account kan.

Iemand toevoegen op Containerniveau

Stap 1. Klik op Beheer

Stap 2. Klik rechts onder Container op ‘Gebruikers beheren’

Stap 3. Klik op de knop ‘Nieuw’

In tegenstelling tot wanneer je een accountgebruiker wilt toevoegen heb je hier alleen de mogelijkheid om een e-mailadres en de containerrechten op te geven. Je zit al in één specifieke container en daarom is het niet mogelijk om meerdere containers tegelijk in te stellen.

Stap 4. Toevoegen

Geef de persoon de juiste rechten en klik vervolgens op Toevoegen. Het ingevulde e-mailadres heeft vanaf nu toegang tot de desbetreffende container (tenzij je iemand de rechten ‘Geen toegang’ geeft).

Accountrechten Google Tag Manager

Een nieuwe gebruiker heeft alleen rechten en dus toegang voor de aan hem aangewezen containers. Heb jij meerdere containers in bezit en geef je aan dat een gebruiker ‘Geen Toegang’ heeft tot een bepaalde container? Dan wordt voor deze gebruiker desbetreffende container niet weergeven in het account. Een gebruiker met beheerderstoegang heeft altijd leestoegang tot elke container in het account. Het is wel mogelijk om deze gebruiker het recht te ontnemen om tags te bewerken of te publiceren.

Containerrechten Google Tag Manager

De containerrechten van een nieuwe of bestaande gebruiker kunnen per container aangegeven worden. Er kan gekozen worden uit de volgende rechten:

  • Geen toegang: De gebruiker ziet de container niet vermeld staan in het account.
  • Lezen: De gebruiker ziet de container en kan door de tags, triggers en variabelen in de container browsen, maar kan geen wijzigingen aanbrengen.
  • Bewerken: De gebruiker mag werkruimten maken en bewerkingen uitvoeren, maar kan deze niet publiceren.
  • Goedkeuren: De gebruiker mag versies en werkruimten maken en mag bewerkingen uitvoeren, maar kan deze niet publiceren.
  • Publiceren: De gebruiker beschikt over alle rechten voor het maken en bewerken van werkruimten en versies, en kan deze publiceren.

    • Related Articles

    • Toegang verlenen tot je Google Analytics account

      Je wil anderen toegang geven tot je Google Analytics account. Wat is de beste manier om dat te doen? We leggen het je graag uit. Je hebt drie niveau's binnen Google Analytics: Account: Een account is het hoogste niveau en representeert je bedrijf of ...
    • Enhanced Ecommerce; onmisbaar voor iedere webshop

      Al sinds 2014 is Enhanced Ecommerce een waardevolle aanvulling binnen Google Analytics. We komen echter nog veel webshops tegen die deze mogelijkheid niet hebben geïmplementeerd. Zonde, want de verkregen inzichten kunnen uitstekend gebruikt worden ...