Al sinds 2014 is Enhanced Ecommerce een waardevolle aanvulling binnen Google Analytics. We komen echter nog veel webshops tegen die deze mogelijkheid niet hebben geïmplementeerd. Zonde, want de verkregen inzichten kunnen uitstekend gebruikt worden ter verbetering van de website om zodoende het conversiepercentage te laten stijgen.
Met de implementatie van Enhanced Ecommerce verschijnen in Google Analytics onder Conversies > E-commerce verschillende extra rapporten zoals winkel- en betaalgedrag, productlijstprestaties en diverse marketingrapporten.
Deze rapporten bieden zeer waardevolle informatie over de flow van de bezoeker op je website. In het winkelgedrag rapport wordt dit in kaart gebracht van alle bezoeken tot aan de transacties. In het betaalgedrag rapport worden de individuele stappen tussen winkelwagen en transacties in kaart gebracht.
Dit ziet er als volgt uit:
Winkelgedrag
Betaalgedrag
Met deze informatie heb je snel een idee waar de grootste bottlenecks zich bevinden binnen de flow, zodat je hier op in kunt spelen.
In de afbeelding hierboven is bijvoorbeeld opvallend dat ruim 65% van de bezoekers die de checkout bereikt, niet overgaat tot een transactie.
Ruim 33% haakt af bij de stap waar gegevens ingevoerd moeten worden. Bij de keuze voor een betaalmethode is de uitval redelijk klein, maar bij het overzicht loopt deze weer op tot ruim 24%. Dit vergt een verder onderzoek naar wáárom de bezoekers zo ver komen, maar uiteindelijk afhaken.
Het mooie van deze rapporten is dat er veel mogelijkheden zijn om de informatie verder uit te splitsen. Zo staat het rapport standaard op nieuwe vs terugkerende bezoekers, maar je kunt hier ook andere groepen selecteren zoals verkeersbron of apparaat. Laatstgenoemde is erg waardevol wanneer je bijvoorbeeld je mobiele website verder wilt optimaliseren.
Je kunt kiezen uit sessies en verlatingen en deze verder uitsplitsen in diverse standaard- of aangepaste dimensies. Met laatstgenoemde is het bijvoorbeeld mogelijk om de groepen uit een A/B test op te splitsen en vergelijken.
Maar je kunt nog veel dieper de data induiken. Door op de elementen in de flow te klikken kun je namelijk eenvoudig een segment aanmaken van die bepaalde groep. Maak bijvoorbeeld een segment van de uitvallers bij een bepaalde stap en/of juist degene die wel converteren. Deze segmenten kun je vervolgens bewerken, waardoor je hele specifieke informatie naar voren kunt krijgen. Als je bijvoorbeeld het gedrag van de uitvallers binnen een bepaalde stap wilt analyseren, maar alleen van personen die op een specifieke pagina de website zijn binnengekomen, of personen die een specifiek product in hun winkelwagen hadden, dan is dit allemaal mogelijk.
Deze segmenten kun je vervolgens gebruiken in alle rapporten binnen Analytics, waardoor je eindeloos kunt analyseren.
Klik bijvoorbeeld op een blauw blok of een rode pijl om een segment aan te maken.
Door het segment te bewerken kun je de informatie nog verder filteren. Er zijn tientallen mogelijkheden. Zo is in het voorbeeld hierboven een segment aangemaakt met de uitvallers in de checkoutstap waar gegevens ingevoerd moeten worden. Deze kan verder gefilterd worden met bijvoorbeeld een bepaald product of merk dat in de winkelwagen zat.
Op de meeste websites komen meerdere “productlijsten” voor. Hiermee worden opsommingen van meerdere producten op een pagina bedoeld, zoals op een categoriepagina, een “best verkocht” lijst of een pagina met zoekresultaten.
In het rapport kunnen de prestaties van de verschillende productlijsten met elkaar vergeleken worden om te zien welke het beste scoren (bijvoorbeeld hoogste CTR) of juist minder. Ook vallen interessante inzichten te halen uit de data vanuit de individuele productlijsten. Welke positie in de betreffende lijst heeft bijvoorbeeld de hoogste CTR? Op deze positie wil je uiteraard je commercieel meest interessante product tonen.
Onder het kopje marketing vind je tenslotte diverse rapporten die je, indien van toepassing, meer inzicht bieden in de prestaties van interne promoties en kortingsbonnen.